Σύμφωνα τις ίδιες πληροφορίες, μέσα στις λίγες επόμενες εβδομάδες αναμένεται να γίνει η προδημοσίευση του Οδηγού, ώστε οι ενδιαφερόμενοι να αποκτήσουν μία πρώτη εικόνα για τους όρους ένταξης και, με αυτό τον τρόπο, να έχουν το απαραίτητο χρονικό διάστημα για να προετοιμαστούν. Στη συνέχεια, θα γίνει η επίσης προκήρυξη του προγράμματος, με Υπουργική Απόφαση που θα περιγράφει όλες τις λεπτομέρειες διεξαγωγής του και η οποία μεταξύ άλλων θα καθορίζει την έναρξη κατάθεσης των αιτημάτων.
Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο χρηματοδότησης των 250.000 φωτοβολταϊκών είχε αναγγελθεί από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη τον Σεπτέμβριο στη ΔΕΘ. Με αυτό τον τρόπο, οι δικαιούχοι «θα καταναλώνουν δωρεάν τη δική τους ενέργεια», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά.
Αυξημένη επιδότηση με συνδυασμό με μπαταρίες
Όπως είχε γράψει το Insider.gr λίγα 24ωρα μετά την αναγγελία του πρωθυπουργού, με το πρόγραμμα θα αναπτυχθούν τουλάχιστον 100.000 συστήματα σε κατοικίες και από 75.000 σε μικρές επιχειρήσεις και αγροτικές εγκαταστάσεις, με τη χρηματοδότηση των δικαιούχων να φτάνει έως έως 60%. Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες, το ανώτερο αυτό ποσοστό θα αφορά τα φωτοβολταϊκά που θα συνδυαστούν με μπαταρίες. Αντίθετα, για τα «απλά» φωτοβολταϊκά η χρηματοδότηση θα ξεκινά από τα επίπεδα του 30%.
Όλα τα συστήματα θα λειτουργούν με ενεργειακό συμψηφισμό (net-metering). Επομένως, όσες «πράσινες» κιλοβατώρες δεν καταναλώνονται από τον ιδιοκτήτη του συστήματος την ώρα που παράγονται, θα διοχετεύονται στο δίκτυο. Έτσι, θα μπορούν να συμψηφισθούν με τη ζήτηση σε ρεύμα του καταναλωτή, όταν το φωτοβολταϊκό δεν παράγει ηλεκτρισμό (όπως το βράδυ).
Ο λόγος της αυξημένης επιδότησης στον συνδυασμό με μπαταρίες είναι ότι, λόγω των υψηλών τιμών ηλεκτρικής ενέργειας που επικρατούν με την ενεργειακή κρίση, έτσι κι αλλιώς ένα «απλό» φωτοβολταϊκό αποτελεί συμφέρουσα επένδυση, η οποία στην τρέχουσα συγκυρία μπορεί να συμψηφισθεί στα 7-9 χρόνια.
Έτσι, ένα νοικοκυριό θα απολαμβάνει τα επόμενα 16-18 χρόνια (αφού οι συμβάσεις είναι 25ετείς) εντελώς δωρεάν ρεύμα από τον ήλιο, καλύπτοντας περίπου το 30% των αναγκών του σε ρεύμα χωρίς το παραμικρό κόστος. Το ποσοστό αυτό είναι μεγαλύτερο, αγγίζοντας το 55%, για μία μικρή επιχείρηση. Κατά συνέπεια, παρά το γεγονός ότι τους τελευταίους μήνες έχει επιβαρυνθεί η τιμή του εξοπλισμού, το ύψος της χρηματοδότησης δεν χρειάζεται να είναι μεγάλο.
Αντίθετα, η μεγαλύτερη επιδότηση θα αποτελέσει κίνητρο για τον συνδυασμό των φωτοβολταϊκών με μπαταρίες, οι οποίες έχουν αυξημένο κόστος. Όσο περισσότερα είναι τα συστήματα που θα συνδυασθούν με μπαταρίες, τόσο μεγαλύτερο θα είναι το όφελος για το δίκτυο, καθώς με την αποθήκευση μέρους της πλεονάζουσας «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής στους συσσωρευτές και όχι την έγχυσή της στο δίκτυο, αποφεύγονται φαινόμενα συμφόρησης.
Δύο εναλλακτικές για τον τρόπο επιλογής των δικαιούχων
Όσον αφορά τον τρόπο επιλογής των δικαιούχων, στην περίπτωση των νοικοκυριών το επικρατέστερο σενάριο που εξετάζει το ΥΠΕΝ είναι να ακολουθηθεί μία παρόμοια λογική με το «Εξοικονομώ» που «τρέχει» τώρα, δηλαδή να υπάρχει μία σειρά από κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια. Ωστόσο, δεν αποκλείεται τελικά το υπουργείο να προκρίνει τη λύση της χρονικής προτεραιότητας (στα πρότυπα παλαιότερων «Εξοικονομώ»).
Η δεύτερη εναλλακτική θα διασφάλιζε περισσότερο την άμεση υλοποίηση των φωτοβολταϊκών, μειώνοντας τις πιθανότητες να υπάρξουν δικαιούχοι που στην πορεία θα υπαναχωρήσουν, διαπιστώνοντας ότι δεν μπορούν να καλύψουν το ποσό της ίδιας εισφοράς. Αυτή την περίοδο, το υπουργείο σταθμίζει τα υπέρ και τα κατά των δύο επιλογών, ώστε να λάβει τις τελικές του αποφάσεις.
Όποια λύση κι αν επιλεγεί, το βέβαιο είναι ότι για τα 250.000 φωτοβολταϊκά και των τριών κατηγοριών δικαιούχων έχει διασφαλισθεί ο απαραίτητος χώρος ηλεκτρικός «χώρος», για τη σύνδεση των συστημάτων στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ. Κι αυτό γιατί, με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση, έχει «απελευθερωθεί» πανελλαδικά στο δίκτυο ισχύς 2,5 GW για ανάλογα μικρά «πράσινα» συστήματα (έως 10 kW), τα οποία καλύπτουν τις εφαρμογές που θα επιδοτηθούν μέσω του προγράμματος.
Απλοποίηση της αίτησης σύνδεσης
Σύμφωνα με πρόσφατη διάταξη του ΥΠΕΝ, που νομοθετεί την υλοποίηση του προγράμματος και παραπέμπει στην Υπουργική Απόφαση για την «ενεργοποίησή» του, καθορίζεται ότι η δράση θα «τρέξει» από τον ΔΕΔΔΗΕ. Επομένως, ο Διαχειριστής θα έχει διπλό ρόλο, υποδεχόμενος τόσο τις αιτήσεις σύνδεσης των συστημάτων, όσο και τα αιτήματα υπαγωγής στο πρόγραμμα.
Όσον αφορά το πρώτο σκέλος, στόχος του ΥΠΕΝ είναι η διαδικασία κατοχύρωσης του ηλεκτρικού «χώρου» να απλοποιηθεί ακόμη περισσότερο πριν να «τρέξει» η δράση. Με την απλοποίηση, θα μειωθεί ο αριθμός των δικαιολογητικών όσο το δυνατόν περισσότερο, η υποβολή των αιτήσεων θα γίνει ακόμη πιο «φιλική» (ώστε να μην χρειάζεται καν μηχανικός για να διεκπεραιωθεί), ενώ όλα τα βήματά της θα υλοποιούνται ηλεκτρονικά.
Την ίδια στιγμή, με δεδομένο ότι ο ΔΕΔΔΗΕ θα υποδέχεται και τα αιτήματα για το πρόγραμμα, υπάρχουν σκέψεις η διαδικασία αιτήσεων σύνδεσης των φωτοβολταϊκών να ξεκινήσει νωρίτερα από την κατάθεση των αιτημάτων για επιδότηση. Στην πράξη, αυτό σημαίνει πως θα δίνεται η δυνατότητα διεκδίκησης χρηματοδότησης και για φωτοβολταϊκά συστήματα τα οποία έχουν κατακυρώσει ηλεκτρικό «χώρο» έως και λίγους μήνες νωρίτερα από το «άνοιγμα» της πλατφόρμας του προγράμματος.
Κώστας Δεληγιάννης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου